Nieuwe baan

WerkXYZ

Hoera! Ik heb een nieuwe baan

Praktische Checklist

Mijn werkplek: samenwerking 

  • Overzicht/lijstje van directe collega’s, kamernummers, telefoonnummers en functies en taken.
  • Organogram van de rest van de organisatie.
  • Heb je met iedereen (van het bedrijf of je afdeling) al kennisgemaakt?
  • Heb je al een planningsgesprek gehad met je manager?
  • Ben je al bekend met de producten/diensten/doelstellingen van jouw functie/afdeling/bedrijf?
  • Met wie moet ik mijn werk verder afstemmen (collega’s, techneuten, vormgevers, webredacteuren van andere afdelingen)? Hoe werkt het afstemmen?
  • Wie is mijn vaste aanspreekpunt voor dagelijkse werkafstemming?
  • Met wie moet ik ‘even’ kennismaken aan het bureau of bij het koffieapparaat
  • en met wie moet ik zeker een gesprek hebben? Misschien kan iemand vast een rondje over de afdeling plannen en een paar gesprekken! Zal ik mezelf ook in een mailtje voorstellen? Aan wie stuur ik dat?
  • Waar en wanneer zijn de vergaderingen waaraan ik deel moet nemen (van de afdeling bijvoorbeeld). Wie kan mij hiervoor uitnodigen in Outlook zodat ik ook alle wijzigingen krijg.
  • Staan er andere bijeenkomsten gepland die ik niet mag missen? Congressen? Feesten?
  • In wiens (Outlook?) agenda moet ik kunnen kijken en wie moet er in de mijne kunnen kijken? Eventueel ook voor Postvak In?
  • Met welke ‘ondersteuners’ heb ik contact zoals secretariaat, portier, catering of facilitaire dienst? Waarvoor kan ik bij ze terecht? Waar vind ik ze? Is het slim om ze nu al te ontmoeten?
  • Hoe blijf ik op de hoogte van wat er gebeurt in de organisatie? Personeelsblad? Intranet? Blog? Communicatienetwerk? Borrels?

Mijn werkplek: computer 

  • Accountgegevens voor computer?
  • Zijn er internetbeperkingen (mag ik bijvoorbeeld flash of video zien? geluid beluisteren?)
  • Helpdesk telefoonnummer voor algemene computerproblemen
  • Uitleg als je met iets anders dan Microsoft werkt?
  • Zit ik in Outlook groepen (welke mailtjes krijg ik ook? Bijv. alles van de afdeling?)
  • Hebben jullie standaard teksten/ formats voor jullie handtekening in Outlook of voor de afwezigheid assistent?
  • Inloggegevens voor alle programma’s (statistieken, YouTube kanalen, CMS etc.)
  • Uitleg voor deze programma’s plus helpdesk, handleidingen etc.
  • Waar is de printer? Hoe werkt het? En wat als het niet werkt?
  • Waar is de scanner? Hoe werkt het? En wat als het niet werkt?
  • Waar is het kopieerapparaat? Hoe werkt het? En wat als het niet werkt?
  • Kan ik thuis bij mijn mail, het CMS of zelfs alles? Hoe werkt het? En wat als het niet werkt?

Mijn werkplek: telefoon 

  • Wat is mijn telefoonnummer?
  • Hoe werkt de telefoon? Doorverbinden, in de wacht zetten? En wat als het niet werkt?
  • Naar wie schakelt de telefoon door?
  • Met wie zit ik in een groep (van wie kan ik dus telefoon krijgen en wie krijgt van mij telefoon?)
  • Wat is het nummer van de centrale?
  • Wat is het algemene nummer van de organisatie?
  • Aan wie verbind ik persvragen door?

Mijn werkplek: overige 

  • Waar vind ik kantoorartikelen?
  • Waar vind ik vergaderruimte en hoe kan ik die reserveren?
  • Licht? Verwarming? Kan ik zelf iets instellen of niet? En wat als het niet werkt?
  • Zonwering? Hoe werkt het? En wat als het niet werkt?
  • Stoel en bureau? Zelf instellen of laten doen?
  • Heb ik een postvak voor papieren stukken? Hoe verzend ik zelf iets intern of extern?
  • Is er een postmap die rond gaat met bijvoorbeeld vakliteratuur?
  • Wordt er gestolen in het gebouw? Waar kan ik mijn spullen veilig opbergen?
  • Waar is de koffie? De snoep en frisdrankautomaat? Hoe betaal je daar?
  • Waar is de kantine/bedrijfsrestaurant? Hoe betaal je daar?
  • Naar buiten in de lunch?
  • Waar is het toilet?
  • Waar regel ik een kan koffie/thee of een lunch bijvoorbeeld?

Naslagwerken

  • Graag een kopie van/link naar de schrijfwijzer.
  • Graag een kopie van/link naar het huisstijlhandboek.
  • Zijn er verder nog strategische of andere stukken die ik zeker moet lezen?
  • Achtergrondinformatie over de organisatie.
  • Zijn er redactiestaturen? Richtlijnen voor de website? 

Toegang

  • Pasje ingang (en eventueel garage of fietsenstalling).
  • Nooduitgang en noodprocedure.
  • Tot hoe laat ’s avonds kun je werken, moet ik me na een bepaalde tijd melden?
  • Moet ik visite aanmelden? Pasje voor aanvragen (parkeren)?
  • Personeelszaken
  • Procedure ziekmelding.
  • Procedure verlof/vakantie.
  • Procedure declaratie reiskosten.
  • Overige declaraties? 

Overige

  • Is er een beeldbank? Hoe kom ik aan beeldmateriaal?
  • Zijn er verder nog stukken die ik kan lezen om de organisatie beter te leren
  • kennen? Bijvoorbeeld over reorganisaties, bedrijfscultuur, geschiedenis?
  • Graag een concrete lijst met taken/verwachtingen, zeker voor de eerste dagen/weken.
  • Aan wie kan ik mijn noodnummer doorgeven, mocht er iets met mij
  • gebeuren?  

 

Voordat je gaat beginnen 

Een week van tevoren: 

  • Heb je het arbeidscontract al ontvangen en getekend?
  • Heb je een personeelshandboek ontvangen en gelezen?
  • Heb je goed schrijfgerei (pen, blocnote, schrijfmap, agenda)
  • Heb je jouw LinkedIn profiel al aangepast?
  • Weet je hoe laat je begint op je eerste dag? 

Een dag van tevoren: 

  • Neem je zelf lunch mee of is er een kantine aanwezig?
  • Een goede nachtrust zorgt voor energie op je eerste dag!
  • Heb je je kleding voor de eerste dag al gekozen?
  • Heb je je wekker al ingesteld? Voor de vaste slapers: zet een tweede wekker ver bij je bed vandaan 

Succes met je nieuwe baan.

Download de Praktische Checklist

Maak een account aan

Het Werkxyz account geeft u de mogelijkheid om CV's of vacatures te plaatsen en indien gewenst ontvangt u onze nieuwsbrief. »

Vertel het door

Bent u tevreden over onze dienstverlening en kent u iemand die op zoek is naar een baan of kandidaat?