Loopbaantraining managers

Loopbaantraining voor leidinggevenden (theorie en praktijk)

Organiseren en delegeren zijn de belangrijkste "leidinggevende aspecten". Even vluchtig in de wandelgangen of bij het koffiezetapparaat delegeren, is niet de manier die doorgaans leidt tot een goed resultaat. Juist het nemen van tijd en een goede voorbereiding zijn twee belangrijke activiteiten bij het delegeren. Aan beide aspecten wordt dan ook veel aandacht besteed tijdens deze delen voor loopbaanbegeleiding voor leidinggevenden.

Wat mag u verwachten tijdens de begeleiding?

Individuele intake

Tijdens deze intake wordt nagegaan welke factoren u bij het organiseren en delegeren belemmeren. Op basis daarvan wordt gekeken hoe u erin zal slagen om beter te organiseren en te delegeren. Deze belemmeringen worden tijdens de begeleiding besproken.

Na het einde van de begeleiding weet u:

  • Welke taken u kan delegeren en aan wie.
  • Hoe u een delegeringsgesprek dient aan te pakken.
  • Hoe u commitment van een medewerker krijgt voor zijn/haar taak.
  • Hoe u overgedragen taken controleert.
  • Na de begeleiding beschikt u over vaardigheden, technieken om motiverend en met vertrouwen te organiseren en te delegeren. Er ontstaat een win-win situatie.

Interesse? Vul onderstaande gegevens in, dan nemen wij contact met u op.

Naam  *
Bedrijfsnaam
Email  *
Telefoonnummer  *
    * Verplicht veld
Opmerking/vraag    
 

 

Op basis van de wensen, behoeften en doelen, bepalen we samen welke delen van het programma het beste past. Bel met 0162-452 732 of vul het contactformulier in, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact op.

Deel 1

Focussen

Wat is focus?

Een verandering in je leven aanbrengen, een stap zetten in je loopbaan of één of ander lastig doel bereiken: het gaat allemaal niet vanzelf. Vaak worden mensen gehinderd door belemmerende gedachten en twijfels. Als je je focus weet te behouden, kun je deze hinderlijke obstakels tot een minimum beperken.

Je vergroot daardoor je kans op succes. Maar wat is nu eigenlijk focus en hoe zet je die  in?

Onderwerpen:

  • Wat is focus?
  • Focus vasthouden.
  • Het nut van focus.
  • Voorbeeld: carrièrestap, een project, werkdag, taak in het hier en nu, persoonlijke ontwikkeling, scholing, levensdoel, stressreductie, ondernemerschap.

Deel 2

Delegeren

Wat is delegeren?

Als je delegeert, zet je een ander in voor het behalen van je resultaten. Je vertrouwt een taak met de bijbehorende bevoegdheden en middelen aan een ander toe. Wat je wel behoudt is de eindverantwoordelijkheid voor het resultaat.

  • Welke middelen heb je nodig om te kunnen delegeren?
  • Delegeren en verantwoordelijk of eindverantwoordelijkheid zijn.
  • Wat levert het je op als je delegeert?
  • Welke taken zijn geschikt om te delegeren?
  • Aan wie delegeer je?
  • Hoe delegeer je?
  • Hoe hou je een delegeringsgesprek?
  • Bespreek de tussenresultaten.
  • Bespreek het eindresultaat.
  • In welke beroepen moet je veel delegeren?
  • Welke competenties zet je in?
  • Hoe toon je aan dat je goed kunt delegeren?
  • Valkuilen bij delegeren?

Deel 3

Ontwikkelingsgericht delegeren

Wat is ontwikkelingsgericht delegeren?

Als je ontwikkelingsgericht delegeert, koppel je een medewerker aan een taak waar hij of zij van kan leren. Bijvoorbeeld om hem of haar alvast te laten oefenen met taken van de volgende functiestap, om een extra uitdaging te bieden of als onderdeel van een inwerkprogramma.

  • Hoe pak je het aan?
  • Hoe begeleid je een medewerker?
  • Welke competenties zet je in bij ontwikkelingsgericht delegeren?

Deel 4

Communiceren

Gespreksvaardigheden

Soms moet je vragen stellen, een andere keer kan juist een confrontatie zinvol zijn en op een volgend moment zeg je juist helemaal niets maar luister je alleen. Een gesprek voeren, welk model je ook volgt, vergt al deze vaardigheden. De meeste vaardigheden kun je oefenen. Zelfs iemand die van nature geen makkelijke prater is kan uitgroeien tot een zelfverzekerde gesprekspartner.

  • Feedback geven.
  • Feedback ontvangen.
  • Feedback vragen.
  • Vragen stellen.
  • Discussiëren.
  • Communiceren via een 'ik-boodschap'.
  • Je gespreksvaardigheden aantonen.

Deel 4a

Communiceren

Gespreksmodellen

  • Beoordelingsgesprek.
  • Correctiegesprek.
  • Conflicthanteringsgesprek.
  • Delegeringsgesprek.
  • Functioneringsgesprek.
  • Interview.
  • Onderhandeling
  • Presentatie.
  • Slechtnieuwsgesprek.
  • Sollicitatiegesprek.

Deel 4b

Luisteren

Wat is luisteren?

Luisteren bestaat uit belangstelling tonen, iemand de ruimte geven zijn verhaal te doen, laten merken dat je luistert, vragen stellen en feedback geven. Luisteren lijkt vanzelfsprekend, maar kun je het goed?

  • Waarom is luisteren belangrijk?
  • Voorbeelden van beroepen waarbij je goed moet kunnen luisteren.
  • Luisteren: hoe doe je dat?
  • Vragen stellen.
  • Luisterhouding.
  • Emotionele boodschap.
  • Je kunt op drie niveaus luisteren: oppervlakkig, inhoudelijk, emotioneel.
  • Doorvragen en samenvatten.
  • Luisteren als je spreekt.
  • Luisterfouten.
  • 7 niveaus van luisteren.
  • Hoe kun je aantonen dat je goed kunt luisteren?
  • Andere voorbeelden.

Deel 5

Draagvlak creëren

Wat is draagvlak?

Draagvlak creëren betekent ervoor zorgen dat je van tevoren ondersteuning en goedkeuring verwerft voor plannen die je wilt gaan uitvoeren of beslissingen die je wilt gaan nemen.

  • Wanneer is draagvlak nodig?
  • Waarom is het creëren van draagvlak belangrijk?
  • Hoe creëer je draagvlak?
  • Hoe toon je aan dat je draagvlak kunt creëren?

Deel 6

Weerstand

Wat is weerstand?

Mensen houden doorgaans niet van veranderingen. Ze doen er vaak alle moeite voor om bij hun oorspronkelijke standpunt te blijven en de dingen bij het oude te laten. Dat is niet altijd onterecht. Misschien is jouw idee gewoon niet zo’n goed idee. Vaker nog hebben mensen niet zozeer weerstand tegen jouw idee, maar voelen ze zich overvallen. Dit gevoel herkennen kan ze helpen om een volgende stap te maken.

  • In welke situaties kun je weerstand verwachten en hoe ga je ermee om?
  • Situaties die weerstand opwekken.
  • Reageren op weerstand van anderen.
  • Weerstand bij jezelf.
  • Gerelateerde eigenschappen.
  • In welke beroepen heb je met weerstand te maken?
  • Hoe toon je aan dat je met weerstand om kunt gaan?

Deel 7

  • Rationeel denken.
  • Analyseren.
  • Argumenteren.
  • Kritisch denken.

Deel 8

  • Besluiten nemen.
  • Probleemanalyse.
  • Informatie verzamelen.
  • Oordeel vormen.
  • Concluderen.

Deel 9

Werkdruk

Wat is werkdruk?

Als mens kun jij natuurlijk flink doorhalen op je werk. Je moet tenslotte je deadlines en doelen behalen. Maar medewerkers weten ook dat het lichaam en de geest, zorgvuldig behandeld moeten worden.

Werkdruk veroorzaakt spanning.

  • Een te hoge werkdruk of juist een te lage werkdruk?
  • Draagkracht en belasting.
  • Klachten?
  • Vaardigheden voor het omgaan met werkdruk.
  • Hoe toon je aan dat je kunt omgaan met werkdruk?

Deel 10

Visie

Visie ontwikkelen?

Als je vanuit het NU terugkijkt, zijn dingen vaak heel anders gelopen dan je jaren eerder had gedacht. Als je dát nou van te voren had geweten...?

Als je een visie hebt, heb je een duidelijk beeld van wat je wilt dat er in de toekomst gaat gebeuren. Daar kun je op anticiperen. Of je toekomstvisie ook daadwerkelijk uitkomt, is natuurlijk een tweede. Gelukkig kun je zelf - als afdeling of als organisatie - die toekomst beïnvloeden.

  • Visie op drie niveaus.
  • Hoe toon je aan dat je visie kunt ontwikkelen?
  • Voorbeelden.
  • Mooie uitspraken over visie en toekomst.

Deel 11

Afstand

Wat is afstand bewaren?

In sommige beroepen is het belangrijk dat je afstand bewaart ten opzichte van cliënten of materie.

Als je je het leed en de problemen van je cliënten te veel aantrekt, wordt het werk erg zwaar. Je neemt de dingen die je meemaakt mee naar huis, waardoor je je niet goed meer kunt ontspannen. De kunst is empathie op te brengen, maar daarin je grenzen te bewaken; hiermee creëer je een gezonde afstand.

  • Wanneer is afstand bewaren belangrijk?
  • Gerelateerde eigenschappen.
  • Bij welke beroepen is afstand bewaren nodig?
  • Voorbeelden.
  • Afstand bewaren kun je leren.
  • Valkuil: ik stond erbij en ik keek ernaar.
  • Hoe toon je aan dat je afstand kunt bewaren?

Deel 12

Observeren

Wat is observeren?

In sommige beroepen moet je een vakkundig oordeel over iemand kunnen vellen. Dat doe je door die persoon te observeren. Mensen die dat beroepshalve moeten kunnen, zijn bijvoorbeeld verpleegkundigen, medewerkers van kinderdagverblijven, maatschappelijk werkers, sociaal-pedagogisch hulpverleners, leraren, psychologen en trainers. Maar ook selecteurs die sollicitanten beoordelen - tijdens een sollicitatiegesprek of een assessment bijvoorbeeld - moeten goed kunnen observeren.

  • Waarom observeer je?
  • Hoe observeer je?
  • Participerend of op afstand observeren?
  • Verwante competenties.
  • Valkuilen.
  • Observeren en dan?
  • Kun je observeren leren?
  • Hoe toon je aan dat je goed kunt observeren?

Deel 13

Organisatiesensitiviteit

Wat is organisatiesensitiviteit?

Organisatiesensitiviteit (of organisatiebewustzijn) is een duur woord voor het hebben van inzicht in hoe een organisatie feitelijk werkt. Als je beschikt over organisatiesensitiviteit, dan houd je niet alleen rekening met de formele en hiërarchische lijnen, maar heb je ook een goed gevoel voor onderlinge verhoudingen en gedragingen van mensen. Je begrijpt dat er verschillende meningen en belangen zijn en dat machtsfactoren een rol spelen. Je weet hoe je daar mee om moet gaan als je in een organisatie iets voor elkaar wilt krijgen.

  • Voelsprieten.
  • Machtsverdeling.
  • Besluitvorming.
  • Samenwerking.
  • Wanneer is organisatiesensitiviteit belangrijk?
  • Valt organisatiesensitiviteit te leren?
  • Voor welke beroepen is organisatiesensitiviteit nodig?
  • Hoe toon je aan dat je organisatiesensitiviteit bezit?

Deel 14

Vernieuwingsgerichtheid of innovativiteit

Wat is vernieuwingsgerichtheid of innovativiteit?

In sommige banen is het belangrijk dat je voortdurend bezig bent met vernieuwingen. Als salesmanager of productmanager kun je je het niet veroorloven om achterover te leunen en alles bij het oude te laten. Het bedrijf waar je voor werkt kan de concurrentie alleen voorblijven als het steeds weer met het nieuwste van het nieuwste komt. Daar kun jij een belangrijke rol in spelen.

  • Wanneer is vernieuwingsgerichtheid belangrijk?
  • Hoe word je innovatief?
  • Bij welke beroepen is vernieuwingsgerichtheid nodig?
  • Hoe toon je aan dat je innovatief bent?

Deel 15

Macht

Wat is macht?

Macht is situatiegebonden, maar er zijn veel vormen van macht die in iedere organisatie een rol spelen.

  • Omgaan met macht.
  • Soorten macht.
  • Hiërarchische macht.
  • Macht van kennis en informatie.
  • Macht door je rol in de groep.
  • Macht door normen, waarden en wetten.
  • Macht door kracht.
  • Waaruit blijkt macht?
  • Hoe verkrijg je macht?

Deel 16

Organisatietalent

Wat is organisatietalent?

In vacatureteksten en functiebeschrijvingen voor praktische en/of management beroepen komt vaak de term 'organisatietalent' voor. Wat moet je kunnen om over jezelf te zeggen dat je over organisatietalent beschikt? Oftewel: wat moet je kunnen om een ware 'regelneef' te zijn?

  • Wat wordt er onder organisatietalent verstaan?
  • Bij welke beroepen heb je organisatietalent nodig?
  • Hoe toon je aan dat je over organisatietalent beschikt?

Deel 17

Helikopterview

Wat is helikopterview?

Helikopterview wil zeggen dat je in een werksituatie overzicht houdt over het geheel en de details van een vraagstuk, gegevens of project. Je ‘hangt’ als het ware boven een bepaalde situatie en bepaalt van daaruit de lijnen of vervolgstappen.

  • Wat houdt een helikopterview concreet in?
  • Welke competenties komen hierbij kijken?
  • Bij welke beroepen heb je deze competentie nodig?
  • Hoe toon je je helikopterview aan?

Deel 18

Coachen

Wat is coachen?

Coachen houdt in dat je een medewerker, collega of team - coachee of coachees - helpt werkgerelateerde doelen te verwezenlijken en zich verder te ontwikkelen. Als coach help je de ander leren. Niet door te onderwijzen, maar door te inspireren en te ondersteunen. Hierdoor ben je in staat het zelfreflecterende en zelfsturende vermogen van de coachee(s) optimaal te stimuleren.

  • Wanneer coachen?
  • Wanneer niet coachen?
  • Voeren van een coachgesprek.
  • Wrap-up.
  • Leidinggeven én coachen, kan dat?
  • Welke competenties komen hierbij kijken?
  • Bij welke beroepen heb je deze competentie nodig?
  • Is deze competentie te ontwikkelen?
  • Hoe toon je deze competentie aan?
Maak een account aan

Het Werkxyz account geeft u de mogelijkheid om CV's of vacatures te plaatsen en indien gewenst ontvangt u onze nieuwsbrief. »

Vertel het door

Bent u tevreden over onze dienstverlening en kent u iemand die op zoek is naar een baan of kandidaat?